середу, 13 лютого 2013 р.

Тиждень правознавства


План проведення тижня правознавства

п\п
Дата
Захід
1.
03.12
Виставка літератури на правову тематику.
2.
03.12
Випуск стінгазети «Про права».
3.
04.12
Конкурс малюнків на тему: «Мої права».
4.
05.12
Вечір запитань і відповідей. Зустріч з працівниками правоохоронних органів.
5.
06.12
Рольова гра «Сторінками Конвенції про права дітей».
6.
07.12

Що? Де? Коли? « Знавці права».
7.      10.12             Єдиний урок на тему: «Права людини».

Пам’ятай!
Лише перша вища освіта може бути одержана безоплатно за державний кошт..Якщо ти через деякий час хочеш одержати другу вищу освіту, то за неї треба платити.
            Якщо ти вирішив одержати вищу освіту в недержавному навчальному закладі, з’ясуй, наскільки надійним є цей заклад. Чи має він ліцензію на право надання вищої освіти і чи достатньо кваліфіковані викладачі тут працюють? Адже тепер цінують не диплом, в якому є запис про отримання престижної спеціальності. Цінуються дипломи престижних ВЩН і знання, які можна одержати лише від кваліфікованих викладачів.
Пам’ятай!
Міліції для виконання покладених на неї обов’язків надається право затримувати і тримати в спеціально відведених для цього приміщеннях:
-      Неповнолітніх віком до 16 років, які залишилися без опікування, на строк до передачі законним представникам або до влаштування у встановленому порядку;
-      Неповнолітніх, які вчинили суспільно – небезпечне діяння і не досягли віку, з якого настає кримінальна відповідальність – до передачі їх законним представникам або направлення в приймальники – розподільники, але не більше ніж на 8 годин;
-      Осіб, які виявили непокору законній вимозі працівникам міліції – до розгляду справи суддею;
Осіб, які перебували в громадських місцях у стані сп’яніння, якщо їх вигляд ображав людську гідність і громадську мораль або якщо вони втратили здатність самостійно пересуватися чи могли надати шкоди людям навколо або собі, - до передачі їх в спеціальні медичні заклади або для доставки до місця проживання, а за відсутності таких – до їх протверезіння
Пам’ятай!
-      Ти можеш самостійно влаштуватися на роботу, якщо тобі виповнилося 16 років;
-      Якщо тобі уже 15 років – тебе можуть прийняти на роботу лише за згодою одного із батьків або особи, що їх замінює;
-      Якщо ж тобі 14 років і ти учень середньої школи, професійно-технічного чи середнього спеціального навчального закладу, тебе можуть прийняти для виконання легкої роботи, що не завдає шкоди здоров’ю і не порушує процесу навчання, у вільний від навчання час за згодою одного  із батьків або особи, що їх замінює.


















Питання на гру «Що», «Де», «Коли».

Розминка.
1. Сила повноважень, можливість рішуче впливати на поведінку людей. (Влада).
2.  Здатність особи мати права і обов’язки. (Правоздатність).
3. Винна протиправна дія. (Правопорушення).
4. Протиправна поведінка. (Проступок).
5. Повна незалежність держави. (Суверенітет).
 6. Особа, наділена державою юридичними правами та обов’язками. (Громадянин)
7.  Рішення суду. (Вирок).
8. Організована злочинність Сицилії. (Мафія).
9. Захисник у суді. (Адвокат).
10. Той, хто бачив злочин. (Свідок).
11. «Птах», якого бояться злочинці України. «Беркут».
12. Документ, необхідний для проведення арешту або обшуку. (Ордер).








1 раунд.
1.     Це слово є синонімом термінів "посередник", "проведор", "комісар". Воно означає особу, яку наділив парламент обов’язком здійснювати контроль за дотриманням прав та інтересів людини і громадянина. (Омбудсмен).
2.     На цій мові розмовляли Юлій Цезар і Цицерон, Юліан Клавдій і Корнелій. У V столітті вона почала вмирати. На ній записані "Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорізького". Сьогодні цією мовою широко користується медицина. (Латинь).
3.     Те, що лежить у чорному ящику – народилося на американському континенті, визначає основи державного устрою, є інструментом демократії, має вищу юридичну силу. Що лежить у чорному ящику? (Конституція).
4.     Вольтер сказав, що "Свобода полягає в тому, щоб залежати лише від..." Що сказав Вольтер? (…закону).
5.     Завершіть фразу Віктора Гюго "Право – це все те, що є істинне та ..." (…справедливе).
6.     Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій, - мати Прометея. Богиня передбачення. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона? (Феміда).








2 раунд.
1. У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово? (Вето).
2. У Шрі-Ланці він називається асамблеєю, в Ісландії – альтингом, Норвегії – стортингом, в Ірані – меджлісом. А як він називається в Україні? (Парламентом).
3. У кожного народу є прислів’я, котрі говорять про те, що добре, а що погано в житті. Пам’ятайте: "На злодію і шапка горить", а "У брехуна сльози ..." (…дешеві).
4. Ще одне прислів’я говорить: "І той злодій, хто..."  Хто ж це вважається злодієм згідно з цим прислів’ям? (Знав та змовчав).
5. Ще один латинський афоризм означає "Знання закону не в тому, щоб знати його слова, а в тому..." В чому ж полягає знання закону, на думку давніх латинян? (А в тому, щоб розуміти їх зміст).
6. Усім відомо, що « Пригоди Шерлока Холмса» написав Артур Конан Дойль. А хто описав ці пригоди за версією самого Конана Дойля? ()Доктор Ватсон)










3 раунд.
1. Спосіб прийняття законів або важливих рішень загальнодержавного чи місцевого значення шляхом всенародного голосування. (Референдум).
2. Як називаються певні правила соціальної поведінки людини, що сформувалися в суспільстві. Порушення яких призводить до морального осуду? (Мораль).
3. Відомо, що народний трибун у Римській республіці був зобов»язаний постійно захищати інтереси простих людей. А чи відомо вам, чого не мав робити трибун, коли приходив додому? (Зачиняти вхідні двері).
4. Хтось із великих дуже влучно зауважив, що «наклеп – це спроба вбивства…» А що саме намагається вбити будь-який наклепник? (Честь, гідність людини)
5. Закінчіть висловлювання Цицерона: «Щоб стати абсолютно вільними, ми маємо стати рабами…» (Закону).
6. У Російській імперії існувала страта через повішання. Засуджений до такої кари міг залишитися живим лише у двох випадках: перший – якщо надходило імператорське помилування. Назвіть другий. (Коли рвалася мотузка).


Рольова гра «Конвенція ООН про права дитини».
Мета: Ознайомлення учнів із Конвенцією про права дитини, виховання в них поваги до прав та основних обов’язків людини і громадянина.
Учитель. Кожна людина є особливою та неповторною. Життя їй дається один раз і прожити його треба гідно, щоб залишити після себе добрий слід. Зараз ви ще діти. Хто ви на дереві життя? Поки ви що – листочки. Які згодом переростуть у коріння і дадуть початок новим поколінням.
Учень 1. Дитинство – це найбільш безтурботна та прекрасна пора в житті кожної людини. Саме в цей період людина формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуває та отримує необхідні знання та навички.
Учень 2. Проблема правового захисту родини і дитинства вже тривалий час перебуває в центрі уваги міжнародної спільноти, адже діти потребують особливої уваги з внаслідок їхньої вразливості, фізичної та розумової незрілості. Саме тому в 1989 році ООН затвердила один важливий документ – Конвенцію про права дитини.
Учень 3. Беручи до уваги, що необхідність у такому особливому захисті дитини була передбачена в Женевській декларації прав дитини 1924 року, і Декларації прав дитини, прийнятою Генеральною Асамблеєю 20 листопада 1959 року і визнана в інших міжнародних нормативно-правових актах про права дітей.
Учень 1. Беручи до уваги, що зазначено в Декларації прав дитини, «дитина внаслідок її фізичної та розумової незрілості потребує спеціальної охорони й піклування, включаючи належний правовий захист, як до народження, так і після.
Учень 2.Визнаючи важливість міжнародного співробітництва для покращення умов життя дітей у кожній країні, зокрема, у країнах, що розвиваються, уклали Конвенцію про права дитини.
Учень 3. Головні завдання Конвенції – забезпечення дітей особливим піклуванням і допомогою, надання необхідного захисту, сприяння родини. Як основному осередку, у якому росте і виховується дитина. Для повного та гармонійного розвитку дитина має зростати в сімейному оточенні. В атмосфері щастя, любові та взаєморозуміння. Дитина має бути вихована в мирі, гідності , свободі, рівності та солідарності..
Учень 1. Сьогодні ми коротко познайомимося з основними правами дитини, які проголошує Конвенція ООН, для того, щоб ми їх всі знали й могли ними користатися. І будемо це робити в ігровій формі.
Ситуація 1. Мама  1. (П’є каплі). Ну і діти зараз пішли. До інфаркту скоро доведуть!
Мама 2. Добрий день, сусідонько! Та ти захворіла, чи що?
Мам а 1. А де тут не захворієш. Якщо мій бовдур на тому тижні скло в класі розбив. На цьому тижні побився з сусідом по парті. А сьогодні ще й дві двійки отримав.. Я на нього накричала та ще хотіла по шиї дати, а він мені відказує : « ти мене бити не маєш права, бо будеш відповідати за жорстоке поводження з дитиною, тому що так записано в Конвенції про права дитини».
Мама 2. Ти знаєш, і моя донька щось мені говорила про Конвенцію. Ще у 8 класі тільки вчиться, а вже хлопець з»явився якийсь у неї. Я їй кажу. Що вчитися краще треба, а вона – не втручайтеся у мої особисті справи, бо це заборонено Конвенцією про права дитини.
Мама 1. І що воно за Конвенція така?
Мама 2. Може, ви нам розкажете?

Ситуація 2. Дійові особи: Іванко, Оленка.
Іванко. Сестрице Оленко! Я їсти хочу!
Оленка. Потерпи, Іванку! Ось скоро дійдемо додому, там і поїси.
І. Сестрице Оленко! Може зайдемо у цей магазин і купимо чіпсів?
О. Не можна, братику! Там міститься дуже багато різних консервантів і штучних добавок, захворієш!
І. Сестрице Оленко! Може зайдемо ось у цей магазин і купимо сухариків чи горішків!
О. Не можна, братику! Вони містять штучний підсилювач смаку, захворіти можеш!
І. Сестрице Оленко! Може, у цей магазин зайдемо та купимо хоч кока-коли попити?
О. Не можна, братику! Вона містить барвники та замінник цукру! Захворіти зможеш!
І. Що ти мені торочиш « Не можна! Не можна!» Я не маленький, мені вже 14 років, і я сам буду вирішувати, що мені можна а що не можна.
О. Ні, ти ще дитина!
І. А я кажу, ні!
Учень. Стаття 1. …Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18-річного віку, якщо за законом, застосованим до цієї особи, вона не досягає повноліття раніше.

Ситуація 3. Дійові особи: учень 1, учень 2, Міліціонер.
Учень 1. Так не хочеться писати диктант з української мови. Знову двійку отримаю, і вчителька буде кричати, та й удома влетить. Може. Не підемо на урок, краще погуляємо де-небудь.
Учень.2. Добре. Може, підемо на комп’ютерах пограємо?
У. 1. Згода.
(Назустріч їм йде міліціонер).
Міліціонер. Хлопці, зупиніться. Тут недалеко пограбували магазин. Здається, ви до цього причетні. Я забираю вас у відділок.
У. 1. Ми не підемо. Ми нічого не робили. Ви не маєте права нас затримувати.
М. Я повторюю, ви підете у відділок. Там вам роз’яснять ваші права та обов’язки.
Учень Стаття 40. Держави-учасниці визнають право кожної дитини, яка, як уважається, порушила кримінальне законодавство. Звинувачується або визнається винною в його порушенні. На таке поводження, що сприяє розвитку в дитини почуття гідності та значущості, зміцнює в ній повагу до прав людини і бажаність сприяння її реінтеграції і виконання нею корисної ролі в суспільстві.
Отже: - під час занять діти мають перебувати в школі;
-         Якщо дитина підозрюється в порушенні законодавства, то з нею потрібно поводитися так, щоб не принижувати її власної гідності, і завжди враховувати її вік.

Ситуація 4. Дійові особи: мама, донька.
Мама ( прибирає кімнату. Знаходить лист і читає його. З»являється донька. Мати ховає листа).
Донька. Привіт, мамулю! Я так зголодніла! Що в нас є поїсти?
Мама. Ходімо на кухню, зараз тебе нагодую. А ти що, зустрічаєшся з Миколою?
Д. А ти як здогадалася? Невже прочитала мого листа?
М. А що тут такого?
Д. ти не мала на це права.
М. Я - твоя мати. Я маю право знати про твоє особисте життя все.
Д. Ні, ти не маєш права читати моїх листів!
М. Я не маю права читати? Ану мерщій до своєї кімнати! Зараз я розкажу про твої права!
Стаття 16. 1. Жодна дитина не може бути об’єктом свавільного або незаконного втручання в здійснення її права на особисте й сімейне життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції або незаконного посягання на її честь і гідність.
2. Дитина має право на захист закону від такого втручання або посягання.
Отже: жодна дитина не може бути об’єктом втручання в здійснення його права на особисте, сімейне життя, таємницю кореспонденції. Право на честь і гідність, але в цій ситуації між мамою і донькою не склалися довірливі стосунки, в іншому разі донька про все розповіла б мамі сама. І мамі, і донці слід налагодити стосунки між собою.
Ситуація 5. Дійові особи. Дівчина 1, дівчина 2.
Дівчина 1. Слухай, ти знаєш, до нашого класу прибула новенька дівчинка. Ти б її бачила: ноги криві, фігури зовсім ніякої, на голові – два мишині хвостики, а на обличчі отакенні окуляри! Викопана Катя Пушкарьова!. Страховисько, та й годі.
Дівчина 2. Олю, але це не гарно так казати. Можливо, і ти для когось здаєшся смішною.
Д. 1. А що тут такого? Я просто висловила свою думку, маю на це право!
Стаття 13. 1. Дитина має право вільно висловлювати свої думки; це право включає шукати, одержувати, і передавати інформацію та ідеї будь-якого роду незалежно від кордонів в усній, письмовій формі чи за допомогою інших засобів на вибір дитини.
2.Здійснення цього права може зазнавати деяких обмежень. Проте ними можуть бути лише ті обмеження, які передбачені законом і необхідні:
А). для поваги прав і репутації інших осіб або
Б) для охорони державної безпеки, громадського порядку, здоров’я або моралі населення.
Отже, діти мають право на висловлювання своєї думки, але якщо це не порушує прав і гідності інших людей.
Ситуація 6. Дійові особи: тато, син.
Тато. ( читає газету та голосно вигукує). Ех, знову «Динамівці» внічию зіграли з Іспанією.
Син. ( ледве пересуваючи ноги, підходить до батька з щоденником). Тату, підпиши щоденника!
Тато. Що там знову?
Син. Зауваження та «2» з української мови.
Тато. Ах ти негідник, я тебе попереджав! (Дістає ремінь.)
Син. Тату, я більше не буду! Я виправлю! (Тікає від батька.)
Тато. Я тобі дам зараз зауваження…(Наздоганяє сина).
Учень 2. Отже, завершуючи нашу розмову, ще раз назвемо наші права, Закріплені в Конвенції про права дитини:
Право на життя та ім’я;
Право на освіту;
Право на охорону здоров’я;
Право на охорону від втручання в особисте життя;
Право на зростання і виховання в родині;
Право на захист від жорстокого ставлення та насильства;
Заборона дискримінації дітей.
Право на користування благами соціального забезпечення і інші.
Учень 3. Існує й багато інших прав, які ви маєте знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не мають порушувати права інших людей. Ці права гарантуються державою. Із віком у вас з’являються обов’язки та відповідальність. Існує також багато законів, у яких закріплюються ваші обов’язки. Незнання законів не звільняє вас від відповідальності.











НЕЗВИЧАЙНІ ЗАКОНИ
1. У лондонському Сіті заборонено перевозити на таксі скажених собак або трупи
 2. У будівлі Парламенту Великобританії заборонено вмирати.
 3. Наклеївши на конверт догори ногами поштову марку з портретом британського монарха, ви скоїте акт державної зради.
 4. У Франції заборонено давати поросятам ім'я Наполеон.
5. У Бельгії заборонено приходити в гості з дірявими шкарпетками.
  6. В Алабамі забороняється водити машину із зав'язаними очима.
 7. Законодавство штату Огайо забороняє споювати риб доп’яну.
8. Судна королівського ВМФ, що входять у лондонський порт, повинні вручати констеблю лондонського Тауера по бочці рому.
 9. У Великобританії закон дає право вагітній жінці справляти потребу скрізь, де їй заманеться, і навіть використовувати замість нічного горщика каску полісмена, якщо вона заздалегідь його про це попросить.
10. У Мексиці чоловік зобов’язаний дарувати дружині квіти не рідше 4 рази на місяць.
11. У Маямі, штат Флорида, заборонено кататися на скейтборді в поліцейській дільниці.
13. У Великобританії всі особи чоловічої статі, старші 14 років, зобов'язані дві години на день вправлятись у стрільбі з лука.
14. У Лондоні почесному громадянину дозволено переганяти стадо овець через Лондонський міст без сплати мита, а також переганяти гусаків по Чіпсайду.
15. У Сальвадорі особи, викриті у водінні в нетверезому вигляді, можуть бути засуджені до розстрілу.
16. В Африці, якщо на вас напаскудила птаха, ви повинні ходити в цьому одязі мінімум дві години, щоб не злякати удачу.
17. У Флориді незаміжні жінки, що скоюють парашутні стрибки по неділях, можуть бути ув'язнені. 18. У Кентуккі забороняється носіння замаскованої зброї, якщо воно має довжину більше шести футів.
 19. У Честері валлійцям заборонено входити в місто до світанку і залишатися в його межах після заходу сонця.
21. У Боулдері, штат Колорадо, заборонено вбивати птахів у межах міста, а також "володіти" домашніми тваринами: з погляду закону, жителі міста можуть бути лише "наглядачами за тваринами".
22. У Вермонті жінки можуть користуватися вставними щелепами лише за наявності письмового дозволу від чоловіка.
23. У Лондоні заборонено ловити на вулиці таксі, якщо ви хворі на чуму.
25. Голова будь-якого мертвого кита, знайденого на берегах Великобританії, згідно з законом, належить королю. Хвіст, проте, належить королеві - на той випадок, якщо їй знадобляться кістки на корсет. 
26. В Уг7орщині соціальні мережі доступні тільки з 26 років.
27. В Сирії заборонено купатися по будням .
28.У Канаді, дівчина , яка плаче, має право на безкоштовний обід в будь - якому ресторані.
29. У  Бельгії заборонено їсти  хліб після 12 години дня.
30.У Бразилії дівчина з чорним волосням пропускається в перед в будь-якій черзі.
31.У Шотландії чоловік зобов’язаний носити спідницю своєї дружини в день її народження
32. У Фінляндії заборонено купатися більше одного разу на тиждень.
33. У Болгарії заборонено носити джинси, якщо вам немає 18 років.
34.  У Данії кожен громадянин має право у свій день народження безкоштовно увесь день їздити на таксі.
35. У Бельгії дівчатам до 18 років дозволено по неділях ходити у кіно безкоштовно.
36. У Голландії студент має право не приходити на заняття 1 тиждень, якщо у нього народила кішка.
37.У Румунії сигарета, викурена в громадському місці, повинна бути з’їдена курцем.
Афоризми, вислови, народні прислів’я, приказки, вислови видатних людей про дітей та про права дитини
Хто не поважає молодшого – той і старшого не буде поважати.
(Туркменське народне прислів’я)
Українські народні приказки:
-Нащо ліпший клад, коли в дітках лад.
-Не доспи, не доїж, я дитину потіш.
-Умієш дітей родити – умій же їх навчити.
-Любо й ненці, як дитина в честі.
-Як не навчиш дитину в пелюшках, то й не навчиш і в подушках.
-Учи дітей не страшкою, а ласкою.
-Ніхто не бачить і не чує, як сирота плаче й горює.
-З хати по нитці – сироті свитина.
-Сирітська сльоза не капає дарма.
-Як батька покинеш, то й сам загинеш.
-Потурай малому, то як виросте – буде тебе на старості бити.
-Не той батько, що зродив, а той, що до ума довів.
-Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
Вислови видатних людей про дітей
-Майбутнє нації в руках матерів (О. Бальзак)
-Життя коротке, але людина знов і знов переживає його у своїх дітях (В.Сухомлинський).
-Сім’я – це первинне середовище, де дитина повинна вчитися робити добро
(В. Сухомлинський)
-Ставлення до дітей – міра духовної гідності людини. (Я. Бриль)
-Немає на землі більш урочистого, ніж дитяче лопотання. (В. Гюго)
-З усіх аморальних стосунків – ставлення до дітей, як до рабів, є найаморальнішим. (Гегель)
-Давайте менше говорити про обов’язки дітей, а більше про їхні права.
(Ж.-Ж. Руссо).
-Ми не повинні підноситися над дітьми, ми гірші за них.
І якщо ми навчаємо їх будь-чому, щоб зробити кращими, то й вони роблять нас кращими, спілкуючись з нами. (Ф. Достоєвський)
-Багато діточок саме тому потрапляють до державних установ, бо вдома їх б’ють, мучать, морять голодом й принижують. (Д. Варга)
-Ласкою завжди досягнеш більшого, ніж грубою силою. (Езоп)
-Найгірше, чого може навчитись молодь – це легковажність. Бо остання породжує ті задоволення, з яких виростають вади. (Демокріт)










Немає коментарів:

Дописати коментар